در اکسترمیس

منتشرشده: 2007/03/24 در import
مرگی این سان هرگز مباد
مرگ به روزی این سان هرگز مباد
در خورشیدی این سان !
                     تو شولیده و سرد سرد !
چشمان خیس تو بر چشمان من
و انگشتان یخ زده ی من ، که انگشتان تو را می فشارد

و روزی چون این ! در خورشیدی چون این !
و همه ی فضا آبی چون این ، در شکوه پایان بهار !
بالها ، افسون نور ، فلک را سقف می شکافند
کودکان می خوانند ، زمین همه به شکوفه نشسته است !
باد از گلبوتگان ، جامه می گشاید
درختان را به تسبیح می آورد …
و در این میان جای(به سکون ن ) ، سکوت … و این هول ! و این هراس !
ما دو ، میان ما دو ،
رام نشدنی و قوی ،
مرا از تو بیش و بیش می گسلد مرگ …

من با سرمایی که در قلبم می روید ، این سان پر از تو
حتی در لرز لرز وحشت انگیزترین آرزو !
و تو که می بینی
به هم آمدگی تلخ دهانی را
          که به بوسیدن دهان سوزانت خو کرده بود
دهانی که تو را بود !

و من ، دم به مرگ دم به مرگ
تو را می بینم ، و خورشید را و آسمان را
و شادی زندگی را که چنین زیبا در چشمان تو می درخشد ،
محبوب من ! شادی زندگی را !
——————–
اولاوو بیلاک شاعر و نویسنده ی برزیلی است که عمر خود را وقف آموزش مردم کرد و
متون درسی متعددی نوشت.به عنوان روزنامه نگار ، یک نشریه ادبی را نیز
بنیان نهاد.شعر وی تلفیقی از سنت کلاسیک پرتغال و نفوذ پارناسین های
فرانسوی است.اگر چه شعرش از نظر فرم ، بسیار کامل به نظر میرسد
اما شاید عمق چندانی نداشته باشد

——————
منبع :شعر آمریکای لاتین ،ترجمه از آقایان » شجاعی و کامرانی «
انتشارات امیرکبیر 1381
—————–
متاسفانه ترجمه های این کتاب از قدرت کافی برخوردار نیستند

 Pictures from  Art Magick
jornal de Poesia در ویکی پدیا و Olavo bilac
صفحه ی ترجمه شده به انگلیسی از اشعار , همین طور زندگی نامه ی اولاوو
 
تقویمی زیبا با استفاده از تصاویر
———————
 
 

Comment posted by
at 3/27/2007 5:11:52 PM

ســــلام دوست عزیز
با آرزوی سالــــی خوش همـــراه با موفقیت و شادمانـــی.
ســـــال نــــو مبــــــــــارک.

Comment posted by
at 3/26/2007 6:33:28 AM

ممنون دوست من
اون کلمه رو هم اصلاح کردم

Comment posted by
at 3/26/2007 6:11:48 AM

” اصلاحیه ”
تو خط سوم کامنت اول ،اون کلمه ” بگن ” هست نه بکنن .
با عرض معذرت !

Comment posted by
at 3/26/2007 6:08:57 AM

بعضی شعرها را خط به خط باید بخوانی & تصویر کنی & هضم کنی
مثل این … اما بعضی شعرها را می نوشی لاجرعه . می بلعی به یکباره . می شود از خودت … اصلا بعضی شعرها انگار از اولش هم مال تو بوده .

Comment posted by
at 3/26/2007 6:02:54 AM

منم “آنم آرزوست” بودم یه بار !
//////////
آره ، می بینی ؟ تا اون جا که ترفیع گرفتم . به مقام لاتی ارتقائمون دادن …
اما خوبه . “باس ” گذاشت ملت حرفشونو بزنن . اعتراض کنن . بگن گند زدی با این نوشتنت … آی حال می کنم !
خوشم میاد . زیاد ….
جون تو این پست خوشگل ترین و خوشمزه ترین پستی بود که تا حالا نوشتم …
( البته گل اینترنتی و اندر آداب وبلاگ نویسی رو هم خیلی دوست داشتم . )
کیف می کنم این بار نظرا رو می خونم . حالا “ای ین به بعد ” ( لاتی بخون ) “ای نا” ( باز هم لاتی بخون ) می نویسم باز . بابا کفمون برید از شعر دو سطری . ( البته من یکی تا آخر عمرم چاکر شعر گفتن می مونم . مام آدم بشو نیستیم دیگه ) تو پرانتزی جدی بود .
همه اش جدی بود .
حرف بزنند . حرف زدن خوب است . اعتراض هم خوب است . انتقاد منصفانه هم همچنین.اما ما غیرمنصفانه اش را هم خریداریم ! باید ظرفیت سازی کرد !!! د بیا ….

Comment posted by
at 3/25/2007 9:43:38 AM

اساساً ترجمه، همین می شود دیگر…من واقعاً نمی دانم این فلک را سقف… از کجا آمده؟!!!
به هر حال کلاً با فرهنگ برزیل و پرتغال نمی توانم ارتباط بر قرار کنم…

Comment posted by
at 3/24/2007 11:25:23 PM

در ضمن قبل از اين كه مطالبتون رو بخونم وقتي قالب وبلاگ رو ديدم حدس زدم كه نويسنده ي اين وبلاگ يك حرفه اي ست. وقتي مطالبتون رو خوندم مطمئن شدم. بنا بر اين از اين كه خودم هم با همه ي كم خرديم بلاگسام رو انتخاب كرده ام خيلي اعتماد به نفسم رفت بالا!

Comment posted by
at 3/24/2007 11:22:55 PM

من هم وقتي وبلاگ فارسي تو بلاگ سام مي‌بينم خيلي ذوق زده مي شم. خوشحالم شما رو ديدم. با هزاران آرزوي خوب براي شما دوست عزيز.

پاسخی بگذارید

