لرد جیم ، بلاگسام و من

منتشرشده: 2007/04/17 در import

همیشه پشت جلد کتابها برایم جذاب بوده ، حتی گاهی بیشتر از متن خود کتاب !
خوب این هم عادتی است دیگر ! اوایل که شروع کرده بودم
به کتاب خواندن ،(این اوایل ! بر میگردد به سال ها پیش ) حتی نویسنده ی کتاب برای من
اهمیتی نداشت و هرگز به اینکه ناشر کتاب چه اسمی دارد فکر هم نمی کردم ولی
یک چیزی همیشه نظرم را جلب میکرد و آن نوشته ای کوتاه از متن کتاب بود
که معمولا روی جلد پشتی کتاب مینویسند
چند روزی است کتاب ” لرد جیم ” را به توصیه ( وسوسه ) ی دوستی می خوانم
و طبق معمول همان ابتدا به سراغ جلد پشتی رفتم ونوشته اش را به دقت
خواندم که هشداری بود برای خوانندگان این کتاب و البته طبعا من!
و این هم متن این هشدار

” سفر به خیر مسافر دریاها و اعماق جان آدمیان !
خواندن لرد جیم دشوار است ، اما اگر اگر هیچ سطری را بی دقت لازم رها نکنیم ،
و گاه حتی بندی یا فصلی را دوباره بخوانیم ، به چنان تجربه ای میریسم که در
خواندن رمانهای عصر ما کمتر اتفاق می افتد.
اگر عادت کرده ایم که بر صفحات رمان ها راه برویم ، بهتر است لرد جیم را
نگشوده به کناری بگذاریم . از نیمه راه بازگشتن شکستن حرمت خود و راه است
و آنکه خطر می کند ، در پایان دیگری خواهد بود که هر لحظه از هستی را با تمامی حجمش
می تواند تجربه کند. این شما و این راه دشوار ، یا این همه حجم های هستی که بر هم و در کنار هم تلنبار شده اند.
سفر به خیر مسافر دریاهاو اعماق جان آدمیان !”

خوب ! من که کمی نگران شدم و بعد به خودم گفتم : ” این یارو زیادی
اعتماد به نفس داشته ! الان قرن 18 نیست که ! ” و بعد مثل گوسفند گرسنه به
جان کتاب و هر چه کلمه داشت ، افتادم . اما از شما چه پنهان
که همان اول کار چنان سرم به سنگ خورد که خدا میداند
اعتراف می کنم بعضی جملات را گاهی 3 بار و یک فصل را هم
کاملا و کلمه به کلمه برای دوبار تکرار کرده ام !
بهتر است دیگر حرفی نزنم که احتمالا آبرویی برای من نخواهد ماند
به هر حال خواندن این کتاب را پیشنهاد نمی کنم ! چون نخوانده که نمیشود
راستی یادم نبود ذکر خیری هم از نویسنده و البته مترجم محترم بکنم

نویسنده : جوزف کنراد + , +
مترجم : صالح حسینی ( متاسفانه چیزی از این مترجم پیدا نکردم جز این صفحه ی تاسف بار )
حالا برویم داد بزنیم و اعتراض کنیم که به فرهنگ ما بی احترامی شد

بخشی از این کتاب
” حقیقت نهفته در گفتارش بر من تاثیر نهاد . در قایقی خرد بر دریای کرانه
ناپیدا چیزی غریب وجود دارد . گویا بر روی جانهایی که از سایه ی مرگ
رسته اند ، سایه ی دیوانگی می افتد . آدم که کشتی شکسته بشود
، انگار دنیا شکسته می شود . دنیایی که به وجودش آورد ، نگهش داشت
، غمخوارش شد … “
———————————————
پ 1 :نوشته های زیبای علیرضا روشن را از دست ندهید . نگفتم شعر ! چون خودش آنها را
شعر نمی داند . به هر حال قلم این آدم ، جوهرش سحرآمیز است

پ 2 : اشعار عبداله پشیو با ترجمه ی همان دوست وسوسه کننده ی فوق آنقدر زیباست
که وادارم می کنند هرازگاهی تکرارشان کنم و چه لذتی دارد تکرار آن کلمات
مثلا این را ببینید :

آسمان تو در زیر پای توست
سر فرو انداز
و گردنت را لختی کج کن
نه! چشم مگردان
در پی ستاره و آسمان و خدا
آنکس را که وجبی سرزمین نباشد
کجا بود خدا و آسمان و ستاره اش !

پ 3 : این پست را کامل تر خواهم کرد . می خواهم چند قالب بلاگسام را فارسی کرده
اینجا بگذارم ، تا شاید دکتر مزیدی کمی از ما راضی شوند

پ 4 : امروز یعنی چهارشنبه مقاله ای به نام “و می‌پرسند تو را از انفال… ” در رمز آشوب خواندم
که مرا به یاد روزی انداخت که معلمی در یکی از روستاهای کردنشین ، داستان
دیدن گورهای دسته جمعی کودکان و زنان و پیرمردان در جنوب عراق را برای ما توضیح میداد
و ما چه سخت ، توانستیم بغضمان را و اشک هایمان را پنهان کنیم

پ 5 : چند قالب وبلاگ رو فارسی کردم و دارم آمادشون می کنم تا در پست آینده قرارش بدم
فعلا جایی رو پیدا کردم که منو به گذشته برد و حسابی کیفور شدم
آهنگ های کارتون های قدیمی !

Comment posted by
at 4/19/2007 5:07:21 PM

خوب ! دوستی می گفت نمیشه اینجا نظر داد !
گفتیم تست کنیم اینجا رو !
آقا تست می کنییم !!!!!

Comment posted by
at 4/19/2007 8:40:24 AM

آره .ممنون همین منظورم بود .حالا باید با دقت بشینم این قید و شروطشو بخونم برای قبول کردنش و بعد امتحانش کنم رو بلاگم . از راهنمایی سپاسگذارم .

Comment posted by
at 4/19/2007 5:01:04 AM

من هنوز هم که هست جنین کاری را میکنم .بلافاصله بعد از دیدن فقط نام کتاب نوشته پشت جلد را میخوانم ! باید کتاب جالبی باشد .ولی جالب تر از آن این بلاگ شما است و باز شدن یک صفحه با رفتن به روی بعضی مطالب .به من هم میتوانید انجام اینکار را یاد بدهید ؟

البته موزیکها هم یادآور دوران کودکی ام بودند و ممنون که سایتش را هم گذاشته بودید .

پاسخی بگذارید

