دیوارنوشته‌هایِ می ۶۸ پاریس

منتشرشده: 2007/05/25 در import

وقتی یک‌بار اتفاقی چشم‌هایت را باز کردی دیگر نخواهی توانست راحت بخوابی.

محدودیت‌ها به جهنم.

آزادی بشرهمه یا هیچه.

امروز مازوخیسم خودشو به شکل اصلاح‌طلبی نشون می‌ده.

وقتی مجلسِ ملی تئاترِ بورژوایی شه، همه‌یِ تئاترهای بورژوایی باید به مجالس ملی تبدیل شن.
[روی ورودی یک تئاترِ فتح‌شده.]

رفراندوم : چه بگیم آره چه نه ، بازنده‌ایم.

رییس‌ها رو عوض نکنیم، زندگی رو عوض کنیم.

فقط وقتی ارباب‌های خوبی خواهیم داشت که هرکس اربابِ خودش باشه.

«تو انقلاب دو جور آدم هست:
اونهایی که انجامش می‌دن، و اونهایی که سودش رو می‌برن.»
(ناپلئون)

هر قدرتی فاسد می‌کنه. قدرتِ مطلق، مطلقاً فاسد می‌کنه.

انقلاب مالِ کمیته‌ها نیست، مالِ توئه.

پرولتاریا کسی‌یه که هیچ قدرتی رو زندگی‌اش نداره، و اینو می‌دونه.

مردمی که کار می‌کنن وقتی کار نکنن کسل می‌شن.
مردمی که کار نمی‌کنن هیچ‌وقت کسل نمی‌شن.

انسان نه وحشیِ اصیلِ روسوئه، نه گناهکارِ فاسدِ کلیسا.

انسان وقتی استثمار بشه خشنه، وقتی آزاد باشه مؤدب. ( من : داریم عیناً میبینیم )

اشک‌هایِ مردمِ هرزه شرابِ خدایان است.

ما باید «ناسازگار» باقی بمونیم.

جنگل از آدم جلو می‌زنه، صحرا آدمو تعقیب می‌کنه. ( من : چقدر اینو دوست دارم ! )

محافظه‌کاری یکی از نشانه‌هایِ فساد و زشتی است.

کسانی که درباره‌یِ انقلاب و مبارزه‌یِ طبقاتی، بدونِ ارجاع
به واقعیاتِ روزمره صحبت می‌کنند یک جسد در دهانِ خود دارند.

شعر تو خیابون‌هاست.

زیباترین مجسمه، سنگی است که به سرِ یک پلیس پرتاب شده.

من رؤیاهام رو با واقعیت اشتباه می‌گیرم
به خاطرِ اینکه به واقعی‌بودنِ رؤیاهام ایمان دارم.

واقع‌بین باش، غیرِ ممکن را بخواه.

کسانی که نمی‌تونن تخیل کنن، به خیالِ‌شون هم نمی‌رسه که چی کمه.

عمل باید نه عکس‌العمل، بلکه یک ابتکار باشد.

«هر نگاهی به اشیاء که عجیب نباشد غلط است.»
(والری)

همه‌یِ چیزهایی که بهت یاد داده شده رو فراموش کن. از رؤیا شروع کن.

استادها، باعث می‌شین پیر شیم. (من: آی قربون دهنتون ! D )

استادها، خودِتون هم به اندازه‌یِ فرهنگِ‌تون پیرین،
مدرنیسمِ شما چیزی جز مدرن‌کردنِ پلیس نیست.

امتحان = نوکرمآبی، امتیازاتِ اجتماعی، جامعه‌یِ سلسله مراتبی

وقتِ امتحان، با سؤال جوابِ سؤالات را بدهید.

به نظر می‌آید موشِ کورِ پیرِ تاریخ بی‌وقفه در حالِ نقب‌زدن زیرِ سوربن است.
(تلگراف از مارکس، ۱۳ میِ ۱۹۶۸)

برایِ به چالش‌کشیدنِ جامعه‌ای که در آن «زندگی» می‌کنی،
اول باید بتوانی خودت را به چالش بکشی.

دیوارها گوش دارند، گوش‌هایِ تو دیوار .

درونِ هریک از ما یک پلیس هست. باید بکشیم‌اش.

فکر کنم خدا یه روشنفکرِ چپ باشه. ( من : !!! )

جوان‌ها عشق‌بازی می‌کنند، پیرها قیافه‌هایِ وقیح می‌گیرند. ( من : والاه اینجا برعکسه ! )

هرکس از عشق صحبت کند، عشق را خراب می‌کند.

من شرکت می‌کنم.
تو شرکت می‌کنی.
او شرکت می‌کند.
ما شرکت می‌کنیم.
آنها سود می‌برند. ( من : این خیلی آشناست ! )

عصرِ طلایی عصری بود که طلا حکومت نمی‌کرد.

خوشحالی یعنی به‌دارکشیدنِ صاحب‌خانه. ( من : D )

فرمانبری هشیارانه شروع می‌شود؛
هشیاری با سرپیچی شروع می‌شود.

اول، نافرمانی کن؛ سپس رویِ دیوار بنویس.
(قانونِ ۱۰ میِ ۱۹۶۸)

زنده‌باد ارتباط ، مرگ بر مخابرات

در نظافت بکوشید، اینجا خدمتکار نیست.

هرگونه ممنوعیت ممنوع است. ( من : تقریبا فلسفه گنو/لینوکسه . منتها
در گنو/لینوکس محدودیتی هست که میگه حق نداریم دیگران را محدود کنیم ! )

اینم یه جمله از من ! : نه گنو ، نه لینوکس ! بلکه گنو/ لینوکس .
——————–
در مورد جمله های فوق عرضمان به خدمتان ! که ترجمه ی دوست نادیده ای هستند که چند صباحی
در وبلاگشان گذاشته بودند ولی بنا به هر علتی – که من نمی دانم چه بود – وبلاگشان را تعطیل کردند.
جملات فوق فقط قسمتی از تمام آن مطلب هستند
منبع اصلی : bopsecrets
البته لازم به ذکر است که ایشان هر گونه کپی یا استفاده از مطالبشان را مجاز
دانسته بودند .منتها من به علت اینکه قادر به کسب اجازه از ایشان نبودم ، سعی کردم
قسمتی از مطلب ایشان را بیاورم.

دیدگاه‌ها
  1. فلاش بک « LifE iN GnU می‌گوید:

    […] دیوارنوشتههایِ می ۶۸ پاریس شعر ِ روشن ِ علیرضا روشن […]

پاسخی بگذارید

