آل احمد

منتشرشده: 2007/09/10 در import

فردا ظهر که از امتحان بر می گشتم ، چنان گه مرغی بودم که نگو.به گمانم گندش را در آورده بودم . با آن مرابحه و تقسیم به نسبت.سوال امتحان نه از عدل پنبه بود ، نه از حجم انبار.از مقدار آبی بود که لازم است در یک آبشخور باشد تا قاطرهای هنگ سیراب بشوند.اگر هر قاطری فلان قدر آب بخورد و تعداد قاطر ها و از این مذخرفات ;… و مهم تر این که خود آبشخور را نمیدانستم یعنی چه !به نظرم همه مان کثافت کاری کردیم. این بود که سر راه ، نه حال دعوا کردن با بچه های غریبه را داشتم  و نه حوصله ی ناخنک زدن به بساط میوه فروش سر خیابان را که تازه انگور یاقوتی نوبرانه آورده بود.گذشته از این که راهم را باید عوض می کردم.

” کرّه خر کی بود؟ “
صدای بابام از توی اتاقش می آمد.رفتم توی درگاه و پاکت را دراز کردم و گفتم : ” پستچی بود. “
” وازش کن بخون ! ببینم توی این مدرسه ها چیزی هم بهتون یاد میدن یا نه؟ “
بابام روی کرسی نشسته بود و داشت ریشش را شانه می کرد که سر پاکت را باز کردم. چهار خط چاپی بود . حسابی خوش حال شدم.اگر قلمی بود و به خصوص اگر خط شکسته داشت ، اصلا از عهده ی من بر نمی آمد و در می ماندم و باز سرکوفت های بابام شروع میشد .اما فقط اسم بابام را وسط خط های چاپی با قلم نوشته بودند.زیرش هم امضای یکی از آخوندهای محضردار محلمان بود که تازگی کلاهی شده بود.تا سال پیش ، رفت و آمدی هم با بابام داشت.
” ده ِ بخوان ! چرا معطلی بچه؟ “
و خواندم :
” به مناسبت چشن فرخنده ی ۱۷ دی و آزادی بانوان ، مجلس جشنی در منزل بنده … “
که بابام کاغذ را از دستم کشید بیرون و در همان آن شنیدم که :
” بده ببینم کرّه خر! “
و من در رفتم.عصبانی که میشد ، باید از جلوش در رفت.توی حیاط شنیدم که یک ریز می گفت :
” پدر سگ زندیق!پدر سوخته ملحد! “

—————
قصه های پنج دنیا ، چاپ دوم ۱۳۷۶. جلال آل احمد ، صفحات ۴۳ و ۶۱

۱۸ شهریور ، سالروز درگذشت آل احمد است . یادش جاودان و گرامی باد.

به باد جلال آل احمد

Powered by ScribeFire.

پاسخی بگذارید

