gnome or kde

منتشرشده: 2007/10/16 در import

یادش به خیر اون اوایل که تازه با ترس و لرز suse 9 رو نصب کردم و شروع کردم به مقایسه ی ویندوز و لینوکس ! اول به سراغ کنترل پنل رفتم و دیدم اسمش کنترل سنتر شده ! دیدم انگار زیاد هم فرقی ندارن. فقط اسامی فرق کرده و مقداری قیافه ! یه صفحه ای باز کردم که همیشه بالاش مینوشت windows explorer ولی حالا نوشته بود Konqueror ! عجب اسم سختی . کمی خنده دار بود به نظرم ولی ما اسمشو گذاشتیم کانگورو :d یه عکس که باز کردم دیدم به جای برنامه ی دیگه ای خود همین فایل منیجر شد نمایشگر عکس ! یه ترک تصویری باز کردم دیدم شد پخش کننده ! عجب ! جالب بود وقتی همه چیز رو خودش باز میکرد ولی من زیاد خوشم نیومد ! بهترین قسمتش که منو شدیدا وابسته کرد قابلیت tab بود.از باز کردن صفحه های زیاد متنفر بودم و هستم.به هر حال خوشمان آمد . نه تبلیغی بود و نه ضد تبلیغی ! میرفتیم مغازه برای مثلا نسخه ی جدیدتر میگفتن ما همچین بازی هایی رو نداریم بعضی ها هم خیال میکردن نرم افزاره . چقدر بابت این موضوع خندیدیم . از خدا که پنهون نیست از شما هم نباشه ، مقداری هم حس غرور داشتیم . لینوکس یه دنیای ناشناخته بود که توی محیط اطراف من با این همه آدم تحصیل کرده و مهندس کامپیوتر ! فقط من میدونستم چی بود و رفیقم که با ردهت ریده بود به هاردش ) با این کارش منو هم ترسونده بود ولی خوب به خیر گذشت.اون موقع ها یکی دو بار موقع ورود به محیط دسکتاپ ،چیزی به اسم session دیده بودم که گفتم تستش کنم ببینم این دیگه چیه ؟! اول گنوم بود و بعد windows maker , بعد xwindow و یکی دوتای دیگه که یادم نیست . گنوم اونقدر ساده بود که بیخیالش شدم . یعنی در برابر kde چیزی نداشت.kde دسکتاپ لوکسی بود ولی حالا قضیه فرق کرده . گنوم آنقدر پیشرفت کرده که بعد از مدتها که دوباره سراغش رفتم موندنی شدم . گنوم یعنی راحتی ، سادگی و سرعت و البته پایداری.(البته با window maker خیلی ور رفتم .خیلی کارا میشد کرد که سواد میخواست که نداشتم)
kde برای من دیگه موجودی پیچیده شده . اصلا احساس راحتی ندارم.از چیزی به اسم کنترل سنتر بدم میاد و دوست دارم فایل منیجر ساده ای داشته باشم.حتی ساده تر از nautilus .خبر دارید که konqueror دیگه فایل منیجر پیش فرض نخواهد بود.به جاش دلفین که خیلی ساده تره جایگزین شده . من هم دلفین رو ترجیح میدم . مثل thunar که اینو شدید دوست دارم.
سادگی رو به شلوغی ترجیح میدم.برای همین به جای gedit یا kate ، از leafpad یا mousepad استفاده میکنم.
گنوم رو دوست دارم برای همین سادگی.

یازده سالگی kde مبارک باشه . به هر حال یار قدیم ما بود )
البته نه اینکه اصلا استفاده نمیکنم ها ! مگه زندگی بدون Amarok یا Akregator و حتی K3b که از nero هم قویتره ممکنه؟نه آقا ، نیست !مخلوط میکنیم ما هر چه بخواهیم با گنوم :d
راستی xfce و fluxbox هم دو محیط دیگه ی گنو/لینوکس هستند . گنو/لینوکس یعنی حق انتخاب . برای هر چیزی چند انتخاب هست . نه اجباری و نه مشکلی .منتظر چی هستید اون وقت ؟!

Powered by ScribeFire.

Comment posted by
at 10/16/2007 6:01:23 PM

خیلی خوب بود. ولی فکر می کردم تخصصی بحث کرده باشی. تا رسیدم به این قسمت متوجه تخصصی شدنش شدم :دی
“فقط من میدونستم چی بود و رفیقم که با ردهت ریده بود به هاردش”

بسی خندیدیم

پاسخی بگذارید

