نصب از سورس

منتشرشده: 2008/03/06 در لینوکس, نکات, نرم افزار آزاد, گنو/لینوکس
برچسب‌ها:, ,

بعضی ها دست از بهانه های بنی اسرائیلی برنمیدارن.انگار نمیخوان بزرگ بشن!

growing.png

اولا که بیشتر بسته ها یا همون نرم افزارهای گنو/لینوکس باینری هستن یعنی برای نصب فقط کافیه روی فایل کلیک کنید وبس! حتی سوالات مزخرفی که توی ویندوز و هنگام نصب میبینید، اینجا خبری ازشون نیست!
دوما اگه حس جینگولک بازی بهتون دست داد و یا مجبور شدید بسته ای رو از سورس نصب کنید مثلا درایور مودم، مثل یه بچه ی خوب بعد دانلود فایل، روش راست کلیک می کنید و گزینه ی extract … رو میزنید! این یعنی از حالت فشرده خارجش کن.بعد توی پوشه یه فایل متنی هست که معمولا اسمش readme یا install هست.بازش کنید و کمی مطالعه کنید! آه چه کار سختی!
اگر چه در 99 درصد موارد کافیه اول توی ترمینال به مسیر پوشه مربوطه برید(cd)  و بعد دستورات configure/. و make رو اجرا کنید.اگه همه چی ختم به خیر شد با sudo make install قال قضیه رو بکنید خوب! این آه و ناله داره آخه؟ تنها نکته این وسط رعایت وابستگی ها هست یعنی Dependencies .حالا از کجا بفهمیم چی لازم داریم؟ خوب معلومه توی همون فایل متنی نوشته دیگه! 🙂

مواقع نگاه کردن به نحوه ی نصب نرم افزار توی ترمینال، یکی از زیباترین لحظات عمرم بوده مخصوصا اون اولها که دهنم یه خورده ای  باز مونده بود! 😀
من رشته ی تحصیلیم نرم افزار و اینا نیست ولی اگه کارم تدریس نرم افزار بود، روزی نیم ساعت نگاه کردن به پروسه ی نصب توی ترمینال از تکالیف همیشگیم بود! icon_mrgreen.gif نگاه کردن اولین و مهمترین قدم هست.گفته باشم!

دیدگاه‌ها
  1. محمود رمضانی می‌گوید:

    یک نفر به ما گفت checkinstall بهتر است.ما رفتیم تحقیقات کردیم دیدیم checkinstall بهتر است. ما هم اینجا می گیم checkinstall بهتر است.

  2. عرفان می‌گوید:

    اوف! تو دیوونه ای!

    @عرفان:
    😀
    به عنوان تعریف قبول دارم :))

  3. khajavi می‌گوید:

    راست می گوید checkinstall بهتر است. البته فکر کنم check install بهترتر باشد.

  4. khajavi می‌گوید:

    راست می گوید checkinstall بهتر است. البته فکر کنم check install بهترتر باشد.
    بلاخره فهمیدیم امین هنوز در صحنه هست.

  5. رضا می‌گوید:

    خدا رو شکر که تدریس نمی کنی و الا روح و روان ملت رو به خطر مینداختی 🙂

  6. مَتَتی می‌گوید:

    دمت گرم.ممنون از راهنماییت

  7. RaoRos می‌گوید:

    عالی بود
    من خوب به شدت تازه واردم، دیشب برای نصب یه چیزی از سورس مقدار زیادی تجربه پیدا کردم که اخر یاد گرفتم از یادداشت install داخل پوشه استفاده کنم ، ولی دستور make رو نمی گرفت، خلاصه کلی ور رفتم باهاش و اخرش شد، با اینکه برای اولین بار یه چیز نصب کردم و به شدت وقتم رو گرفت، ولی انقدر لذت بردم که واقعا شرحش مشکله. یه جوری بود که متوجه شدم توی مدت کارم به ویندوز از مغز ادم به صورت درستش استفاده نمی شه ولی تو این تجربه های اخیر به شدت فهمیدم که ذهنم فعال تر شده!
    خیلی خوشحالم و از این نوشته ی عالی شما هم بسیار ممنون!

پاسخی بگذارید

