دارالمجانین!

منتشرشده: 2009/02/08 در کتاب, روزنوشت

«‫در طی تجربیات زندگی به این مطلب برخورده ام كه چه ورطه هولناكی میان من و دیگران وجود دارد. من هنوز‬ ‫به این دنیایی كه در آن زندگی می كنم انس نگرفته‌ام و حس میكنم كه دنیا برای یك دسته آدمهای بی حیا،‬ ‫پررو، گدامنش، معلومات فروش، چهارپا دار و چشم و دل گرسنه است. برای كسانی كه به فراخور دنیا آفریده شده‬‌‫اند و از زورمندان زمین و آسمان مثل سگ گرسنه جلوی دكان قصابی برای یك تكه لثه دم می جنبانند و گدایی ‫میكنند و تملق‬ ‫می گویند.»‬
‫«زندگی من همه اش یك فصل و یك حالت داشته و مثل این است كه در یك منطقه سردسیر و در تاریكی ‫جاودانی گذشته است در صورتی كه در میان تنم همیشه یك شعله‬ ‫می سوزد و مرا مثل شمع آب می كند.»‬
‫«زندگی من در میان این چهار دیواری كه اطاق مرا تشكیل می دهد و حصاری كه دور زندگی و افكار من كشیده‬ ‫شده مثل شمع خرده خرده آب می شود- نه اشتباه می كنم – مثل یك كنده هیزم تر كه گوشـه‌ی دیگدان افتاده و‬ ‫به آتش هیزمهای دیگر گرچه برشته و زغال شده ولی نه سوخته است و نه ترو تازه مانده بلكه فقط از دود دیگران‬ ‫خفه شده است.»‬
‫«از بس چیزهای متناقص دیده و حرفهای جور به جور شنیده ام و از بسكه دید چشمهایم روی سطح اشیاء مختلف‬ ‫ساییده شده است دیگر هیج چیز را باور نمی كنم و حتی در شكل و ثبوت اشیاء و در حقایق آشكار و روشن الان هم‬  ‫شك دارم و نمی دانم اگر انگشتهایم را به هاون سنگی گوشـه‌ی حیاطمان بزنم و ازاو بپرسم آیا ثابت ومحكم هستی و‬  ‫جواب مثبت بدهد حرف او را باور بكنم یا نه.»‬

هدایتعلی خان یکی از شخصیت های داستان دارالمجانین و در حقیقت یکی از مجنونان دارالمجانین محمد‌علی جمال‌زاده است که به طرز عجیبی افکاری شبیه صادق هدایت معروف دارد! حالا جناب جمال‌زاده قصد شوخی و مزاح با هدایت را داشته یا نه اطلاعی ندارم ولی حرفهای این دیوانه! یعنی هدایتعلی خان بس به مذاق من خوش آمده اند! به طرز وحشتناکی برایم آشنا هستند و چه بسا دیوانه شده ام و اطرافیانم آنرا از من پنهان میکنند!!!

دیدگاه‌ها
  1. بابت این پست باید از شما سپاس گذاری کنم منو یاد این مرد بزرگ انداختی

    و اینکه هنوز کتاب دارالمجانین رو نخوندم . قسمت های هم که جدا کردی

    فوق العاده بود .

پاسخی بگذارید

