فکر کنید نشسته اید در جمعی مثلا و بحثی سیاسی می کنید و ناگهان کسی از دوستان یا آشنایان یا کسی که نمی توانید خیلی تند و خشن سرش داد بزنید و مجبورید با لبخند جوابش را بدهید، بی مقدمه اعتراض کند که «آزادی یعنی چه؟ مگر ما آزاد نیستیم؟ من هر وقت دلم بخواد میرم بیرون و خرید میکنم و تو پارک قدم میزنم و … و برمیگردم خونه. امنیت خیلی مهمه و اینها!» بعد فشار خونت بزند بالا و بخواهی تندی کنی که آزادی به این ابتذال که می فرمایید نیست ولی نتوانی چون هم زن است و هم از آشنایان ولی از اون تو – و دقیقا توی توی خودت – بسوزی که درس خوانده‌ی مملکت و این طرز تفکر؟

این وسط فکرت برود سراغ کسانی که وقتی در باره‌ی آزادی در نرم‌افزار حرف میزدی پابرهنه می پرند وسط که مگر در ویندوز آزاد نیستیم؟ هر فیلمی دلمان بخواهد می بینیم و هر موزیکی بخواهیم گوش میدهیم و الی اخر! و آخ که چه شباهتی

گمانم قشر وسیعی از مردم ما هنوز تعریف درستی از آزادی ندارند و اگر هم تعریفی برای خودشان دست و پا کرده اند منظورشان بی بند و باری جنسی و گرفتن دست دوست دختر در خیابان و این حرفهاست! اول باید آزادی را برای اینها تعریف کرد بعد ازشان توقع داشت. بعد بهشان سرکوفت زد و بعد برای ساندیسی شدنشان ایراد گرفت که البته من سراغ دارم جاهایی که کباب هم دادن همان روز 9 دی معروف! به جان RMS قسم

راستی توجه کرده اید یک سیستم بسته سیاسی چقدر شبیه همین ویندوز ژیگول خودمان می باشد؟ اجازه انگولک نمیدهد لکن وقتی قسمتیش خراب شد بهترین روش موجود نصب دوباره آن است! یعنی انقلاب تنها راه درست اصلاح یک سیستم بسته است خاصه آنکه حوصله ور رفتن با اشکالات و خواندن و مطالعه هم نداشته باشید که اغلب نداریم و نداشته ایم قبلا هم!

بگذریم اما نگفته نماند که سیاست ما گنو/لینوکس ما و گنو/لینوکس ما، سیاست ماست!

=-=-=-=-=
Powered by Blogilo

دیدگاه‌ها
  1. عبدالله می‌گوید:

    اتفاقا چند وقت بود دنبال یکی از «ما بی شماریم» می گشتم! :دی تا من رو از گمراهی خارج کنه و برام آزادی رو تعریف کنه.
    تو توی مطلبت راجع این ها نوشتی:
    ۱. فشر وسیعی از مردم و بسیجی ها آزادی رو نمی فهمن
    ۲. از این دسته ادم ها نمی شه توقع عمل درست رو داشت
    ۳. اونا همیشه دنبال ساندیس و کباب! :)) هستن
    ۴. از این دسته اگر کسی هم تعریفی از آزادی داره تعریفش بی بند و باری جنسی هستش

    خوب ممنون که ما رو به ما شناسوندی :دی
    راجع به خودت ولی ننوشتی هیچی! استاد!می شه خودت آزادی رو تعریف کنی؟

    • amin می‌گوید:

      من نگفتم دنبال ساندیس یا کباب هستن. یکبار هم جایی نوشته بودم. اینجا هم تکرار میکنم. ساندیس یه استعاره است از اون انتظار پاداشی که تو دل هر به اصطلاح ساندیسی ای میشه پیدا کرد بابت کاسه لیسی قدرت حاکم یا حتی ترس و اجبار یا مصلحت اندیشی ای که باعث میشه سنگ قدرت رو به سینه بزنه.
      استاد هم خودتی. وبلاگستان جای جفتک انداختن نیست. وبلاگ هم مقته. باز کن و بنویس و با قلم بزن تو دهن من و به من یاد بده چیزی که از تو و امثال تو توی ذهنم هست فرق میکنه

  2. آرش می‌گوید:

    شاید اگر ما وقتی همچین حرفهایی میشنویم کنترل خومون رو از دست ندیم و خیلی ساده بگیم که آزادی یعنی اینکه وقتی برادرها و خواهرهامون تو سانحه هواپیما کشته میشن بتونیم به مسئولان اعتراض کنیم، بتونیم بپرسیم چرا کاری کردید که ما تحریم شدیم که عزیرانمون به همین راحتی کشته بشن؟ یا ساده‌تر از این بگیم آزادی یعنی اینکه وقتی یک خانوم میخواد بره عروسی از خونه تا محل عروسی از استرس گرفته شدن نلرزه! چیزهایی به این سادگی باید کافی باشه…

  3. […] نوشت ۲ : در مورد آزادی و انحصار هم این پست امین رو بخونید ! این مطلب از نظر من محشره ! برچسب ها: […]

  4. fzerorubigd می‌گوید:

    آزادی ابعاد گسترده ای داره. اینکه بتونیم اعتراض کنیم و نترسیم از اعدام. اینکه خودمون تصمیم بگیریم چطور زندگی کنیم، بریم بهشت یا بریم جهنم! اینکه خودمون تصمیم بگیریم که چه سایتی رو ببینیم چه سایتی رو نه و الا آخر….

    اما یه جنبه دیگه آزادی اینه که بتونیم تو هر وبلاگی دلمون خواست کامنت بذاریم (مرتبط صد البته و صد البته تر مودبانه) و داد و بیداد هم نشنویم از طرف صاحب وبلاگ.

    امین جا من با حرفات که توی پستت نوشتی موافقم، ولی با نظری که دادی به شدت مخالفم.

    • amin می‌گوید:

      من که آزادی کسی رو برای کامنت دادن نگرفتم. هزینه ای هم نداره برای کسی اینجا نوشتن ولی مسخره کردن و توهین رو قبول نمیکنم. سانسور نمیکنم ولی بی تفاوت هم نمیشم. کمی تند نوشتم قبول . معذرت میخوام

      ممنون بابت کامنت و تذکر

  5. Mina_Sydney می‌گوید:

    آزادی را خود کلمه معنی میکنه «ازاد بودن» اما نه توهین. از دید من آزادی ینعی احترام، به خود و دیگران. آزادی ینعی نداشتن تعصب و تحمل شنیدن , دیدن و هضم ان ها.

    دوست ارجمند، متاسفانه شما که آزادی را توجیه میکنید ضد و نقیض هست/ تعصب شما به لینوکس باعث نمیشود که ویندوز و راهبران ان را به تمسخر گرفت. طرفدارای شما از آزادی نباید باعث ایجاد خشم شده و قلم و زبان تیز را بر مخالفان خود علم کنید. ایا بهتر نیست یکبار دیگر مقاله خود و کامنت هایتان بخوانید، شاید درک مطلب من باشد.

    قلمتان همیشه گرم و صفحاتان همیشه پر خطوط//موفق باشید
    Freedom cannot be defined, except through an analysis of the restrictions on human action.
    Mina-Sydney 17 of January 2011

  6. Alir3z4 می‌گوید:

    در ويندوز آزاد ما به كليك راست و چپ ميرسد كه در اين اواخر هم قلتك وسط رو هم آزاد كردن
    در لينوكس آزادي حتي از كليد هاي كيبورد هم فراتر ميره و ميتونيم هسته شكني كنيم
    حالا اگه دو خط بالا رو كمي بجويد ميفهميد منظور رو !

    • amin می‌گوید:

      فراتر از عقل و هوش من نوشتید، قادر به درک نوشته‌ی عمیق تون نشدم حتی با جویدن و چه بسا نشخوار کردن!

  7. محمود می‌گوید:

    یک دنیا حرف توی این پستت بود…

  8. Holyazazil می‌گوید:

    آزادی … بیخیال …
    همه ی ما توی زندون متولد شدیم مادرمونو شناختیم بزرگ شدیم عزیزامون مردن … درک ما از آزادی به اندازه ی همین زندونه ، چشاتونو باز کنین ، بفهمین چی میگین از چی میگین ، ……

  9. یه‌انقلابی می‌گوید:

    با سلام
    نمی‌دونم الان کجایی شاید خدمت. دلم خیلی برات تنگ شده اما با خوندن این پستت حالم جا اومد.
    نکات دقیقی رو در پستت نوشتی که البته نباید توقع داشته باشی به این راحتی‌ها حرفت رو کسی بفهمه
    امیدوارم هر روز آزادتر باشی
    یا علی

    • amin می‌گوید:

      مرسی رفیق که نوشتی. بله خدمت هستم. وقت زیادی ندارم برای فکر کردن و نوشتن متاسفانه. خوشحالم کردی. پاینده باشی

پاسخی بگذارید

